محبوبه وحیدیان
جایگاه درس ادبیات فارسی در مدارس
زمان انتشار: 28 خرداد 1393 ساعت 02:40:18
تعداد بازدید: 2009
ادبیات فارسی یکی از دروسی است که در تمام دوران تحصیل همواره به عنوان مهم ترین درس دانش آموزان به حساب می آید. 
 
ادبیات مادر همه دروس است، زیرا همه علوم به وسیله زبان نقل و انتقال داده می شود. علت اینکه محصلین یا دانشجویان از فهم مطالب علمی عاجزند، فقط ضعف پایه درسی یا نقص درک و فهم آنان نیست بلکه اغلب به این سبب که یا گیرنده ی علم زبان مدرس مطالب را نمی فهمد یا مدرس توان فهم و بیان کامل و خوب مطلب را ندارد و هر دو مورد هم به زبان و ادبیات مربوط می شود. 
 
به ادبیات نباید تنها با دید یک درس با نمره بیست و ضریب چهار در کنکور نگاه کرد بلکه تنها درسی است که پر از اخلاق، حکمت، عرفان و وعظ است و در عین حال به تلطیف روح و پرورش ذوق دانش آموزان کمک می کند. گاهی یک بیت شعر آن چنان اثرگذار است که انسان را دگرگون می کند و زندگی اش را متحول می کند. همگان از کودکی تا لحظه مرگ به ادبیاتنیاز داریم و هیچ درسی این طور نیست.
 
اگر کمی واقع بین باشیم می بینیم هر چه مقام اجتماعی افراد بالاتر باشد خطاهای زبانی نمود بیشتری پیدا می کند مثلا اگر آقای وزیر یا معاون بخشنامه ای صادر کند که در آن فقط یک غلط املایی یا نگارشی یا دستوری باشد خیلی عجیب تر و زشت تر از آن است که فلان کاسب سر گذر بر پارچه نوشته تبلیغی اش ده غلط بنویسد.
 
متاسفانه امروزه درس املا در مدارس بسیار کم اهمیت شده و انشا کاملا از دبیرستان حذف گردیده است. به همین سبب اغلب جوانان ما از نوشتن یک متن ساده ناتوان هستند و حتی تحصیل کرده های امروز از نوشتن یک متن بی غلط عاجزند و این امر جای بسی تاسف است.
 
 
امروزه افرادی در جامعه موفق تر هستند که توانسته اند از ابزار مهم زبان و طرز بیان و نیز قلم خوب خود استفاده کنند. در میان رجال سیاسی  موفقیت از آن کسانی است که سخنورتر و حاضرجواب تر و خوش بیان ترند. امید که والدینو اولیای مدارس به جایگاه درس ادبیات در مدارس واقف شوند و در ارتقای این درس بکوشند و این امر مهم میسر نمی شود جز با همت همگانی. 
                                 
 
             محبوبه وحیدیان 
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی
 
 

 

کد امنیتی:   
 [0 نظر]

لوگوی دیجیتال
کانال تلگرام