احمد خضری
تعطیلی شبکه های اجتماعی یا فراگیری سواد رسانه ای؟
زمان انتشار: 30 ارديبهشت 1394 ساعت 22:17:16
تعداد بازدید: 2125
 در جلسه آشنایی با فریبا وفی رمان نویس معاصر در تالار شیخ سعدی دانشگاه آزاد اسلامی اوز یکی از نویسندگان شهرستان خنج که در جلسه حضور داشت از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز تقاضا کرد تا از راه های قانونی و یا غیره واتساب را ممنوع سازد. 
وی وات ساپ را مانع رشد مطالعه و نشر کتاب دانست. که در همان جلسه بسیاری از حضار نظریه وی را نپذیرفته و دنیای مجازی اطلاعات را خود یک نوع اطلاع رسانی و از رسانه های موثر نام بردند. منتقدین به صحبت های ایشان دنیا را دهکده جهانی نامیده و واتساپ، وایبر، فیس بوک و غیره را ابزاری برای دهکده نمودن دنیا دانند. آنچه را که من می خواهم بنویسم این است که در حال حاضر کشورمان تقریبا سواد رسانه ای وجود ندارد برای تبین موضوع مطالب زیر را با هم مرور می کنیم:
 
در دنیای امروز رسانه ها دنیای جدیدی را به وجود آورده اند، رسانه ها حد و مرزها را بهم زده و روز به روز تکنولوژی جدید بستر مساعدتری را برای فعالیت آنها فراهم می سازد. تکنولوژی های جدید رسانه ای مانند تلویزیون، ماهواره، اینترنت انسان جدیدی را تربیت کرده اند که یکی از اساتید علوم ارتباطات یعنی دکتر باقر ساروخانی آن را انسان رسانه راهبر نامگذاری کرده است. بسیاری از محققان تعلیم و تربیت در رسانه معتقد هستند که حتی در برخی از خانواده ها رسانه ها توانسته اند جای پدر و مادر (والدین) را برای فرزندان بگیرند. بدون اغراق بگوئیم در دنیای امروز هیچ فردی را یارای گریز از اثرات رسانه نمی توان یافت.
 
بر اساس یک آمار رسمی در کشور ایران تا پایان سال 2014 میلادی تعداد نفرات استفاده کننده از اینترنت افزون بر 45 میلیون نفر اعلام شده است و به زبان دیگر حدود 56 درصد مردم از اینترنت بهره مند هستند و جالب این است که این آمار در ده سال قبل یعنی سال 2004 حدود 5 میلیون نفر بوده است. در سال 1392 سایت تبیان و روزگار نو اعلام کردند که تعداد استفاده کنندگان از شبکه های اجتماعی در ایران رو به افزایش است. به طور مثال استفاده کنندگان از فیس بود علیرغم فیلتر شدن آن بین 12 تا 18 میلیون نفر هستند.
 
با این اوصاف لازم است درباره آنچه که ما ناچار به استفاده از آن هستیم اطلاعات کافی داشته و به بیان امروزی ها ما باید سواد رسانه ای را داشته باشیم. کسب آگاهی و اطلاعات درباره رسانه ها را به اصطلاح سواد رسانه ای می گویند. زمانی که یک فرد سواد رسانه ای داشته باشد مثل اینکه از یک رژیم غذایی سالم مطلع است و سعی می کند که هوشمندانه مراقب باشد که چه غذایی خوب و چه غذائی بد است. و در دنیای رسانه نیز فرد باسواد می تواند درباره آنچه در کتاب، روزنامه، مجله، تلویزیون، رادیو، فیلم، موسیقی، تبلیغات، بازی های ویدئوئی، اینترنت و شبکه های اجتماعی می بیند، می خواند، می شنود، تفکر و تعمق کند. بنابراین به جای تعطیلی یا جلوگیری از شبکه های جدید اجتماعی باید در ترویج سواد رسانه ای کوشا بود. چون جلوگیری از فعالیت تکنولوژی های جدید رسانه ای یا بازداشتن مردم از استفاده از این رسانه ها و حتی تصویب قانون، تجربه تلخی است که در کشورهای مختلف اجرا شده و جواب مطلوب حاصل نشده است.
 
در پایان باید گفت هدف از نگارش این مطلب درک اهمیت رسانه های جدید در حیات بشری و اتخاذ راه کارهای مدرن برای توانمندسازی افراد به ویژه جوانان در استفاده مناسب از رسانه هاست. و باز تاکید می شود سواد رسانه ای می تواند به مخاطبان رسانه ها یاد بدهد که از حالت مصرفی صرف خارج شده و به معادله متقابل و فعالانه وارد شوند. البته برای ایجاد فرهنگ سواد رسانه ای باید متحمل زحمات زیادی شد. چون در ایران حتی در مراکز دانشگاهی نیز سواد رسانه ای جدی گرفته نمی شود. بنابراین نقش وزارت علوم، آموزش و پرورش، صدا و سیما در اشاعه سواد رسانه ای و از همه مهمتر خانه ملت در تصویب قانون بسیار مهم است.

 

کد امنیتی:   
 [1 نظر]

بدون نام
Iran, Islamic Republic of
31 ارديبهشت 1394   ساعت: 09:19:52

عده ا....و فکر می کنند مطالعه فقط خواندن برگه کاغدی هست....یعنی مثلا شما اگر کل یک روزنامه رو با رایانه و اینترنت بخونی یعنی کشک

 
لوگوی دیجیتال
کانال تلگرام