اسماعیل بلندگرامی از اثر جدیدخود خبر داد؛
«خُنکای ختم خاطره» دست به کار می شود
زمان انتشار: 19 آذر 1395 ساعت 22:05:40
تعداد بازدید: 559
مرضیه شمس/ صحبت نیوز: بلندگرامی که 14 سالی می شود در تئاترفعالیت می کند و به عنوان بازیگر تقریبا 22 اثر اجرایی در کارنامه خود دارد، از سال 87 در کنار آن به کارگردانی هم مشغول شد و حدود هفت اثر ( کادانس، مادرمانده، صفرتاصد،کفتر به توان 2، هم هوایی، خرده دورغ های شخصی و ترن) کارگردانی کرده است و چند نماهنگ و آثاری از این دست را به اجرا در آورده است. وی اخیرا مراحل کار «خنکای ختم خاطره» را به نویسندگی حمیدرضا آذرنگ، شروع کرده است.
 
 
اسماعیل بلندگرامی،کارگردان این اثرِ در حال تولید و از اعضای گروه هنری آرش لار در گفتگو با بشارت نو گفت: حدود یک ماه است که مراحل کار را با نام «خنکای ختم خاطره» و به نویسندگی حمیدرضا آذرنگ، شروع کردم.کارِ پیش تولید آن از دو ماه قبل آغاز شده و انتخاب بازیگر، پیش بینی طرح اجرایی و جمع آوری و... کارهای آن را انجام دادیم و از یک ماه قبل هم کار شروع شده و در مرحله گذار از متن خوانی هستیم.کم کم میزانسن بعضی از صحنه ها هم آغاز شده است و انشالله اواخر دی ماه به نمایش گذاشته می شود.
 
بلندگرامی با ذکر اینکه رویکرد این نمایشنامه هم مانند کارهای دیگرش دفاع مقدس است، افزود: در واقع همان رویکردی است که دغدغه خودم در حیطه تئاتر است. این نگاه را به ایرانِ بعد از جنگ، عنصر دفاع مقدس و فرهنگ دفاع مقدس(ترجیح می دهم کلمه فرهنگ را به کار برده باشم) دارم و می خواهم به چالش کشیدن آن و مهمتر از آن،نشان دادن آن به نسل امروز که چگونه می توان این فرهنگ را که اینقدر از ما فاصله گرفته را در این نمایش و با زبان خودشان به جوان امروزی قالب کنم.
 
سطح توقع مردم از گروه آرش بالا رفته و امیدوارم کار خوبی از آب در بیاید
 
این کارگردان نام¬آشنای لاری رویکرد نمایشنامه را از لحاظ محتوا مشابه با بقیه کارهای قبلی اش ولی به لحاظ فرم متفاوت دانست و تشریح کرد: بازیگرهای نمایش عمدتا قرار است بازی متفاوتی را از خودشان در اجرا نشان دهند. سطح توقع مردم از گروه آرش بالا رفته و امیدوارم کار خوبی از آب در بیاید.
او در جواب به این سوال که چرا این نمایشنامه را انتخاب کردید و شامل چه ویژگی هایی است، گفت: از سال 88 به دنبال این نمایشنامه بودم که به اجرا در بیاورم. در همان سال هم نوشته شده و شاید به زعم شما یک کار قدیمی باشد. چیزی که در واقع من را جلب کرد، زیرکی و حرفه ای نویسی حمیدرضا آذرنگ در این نمایشنامه بوده است. اینکه داستانهای ساده و معمولی را بسیار زیرکانه کنار هم چیده و از علم نویسندگی خودش استفاده کرده است. امیدوارم اجرایی در خور اثر به نمایش گذاشته شود.
 
بلندگرامی اثرهایی که در حوزه دفاع مقدس در سطح شهرستان انجام شده را کافی ندانست و ادامه داد: ما یادواره ها متعدد شهدا، برنامه های گلزار شهدا را داریم و همه اینها با اینکه خوب و جذب کننده است، ولی کافی نیست. ما باید به زبان نسل امروز برای آنها حرف بزنیم و به آنها این باور را بدهیم که دفاع مقدس یک برشی از فرهنگ تاریخ ایران بود.
 
از کار با محتوای دفاع مقدس پشیمان نیستم و خسته نمی شوم
 
این عضو گروه هنری آرش در پاسخ به اینکه چرازیرساخت های متناسب با این نسل در نمایشنامه ها کم تولید شده یا قوی کار نشده، بیان کرد: متاسفانه در حیطه تولید نمایشنامه در کل کشور مشکل داریم. به تعداد انگشتان دست نویسندگانی داریم که برای کارگردان های خاص نمایشنامه می نویسند. و این نمایشنامه به دست بچه های لار می رسد و به اجرا در می آید و ما متاسفانه تا جایی که می دانم با کمبود اینگونه متون مواجه هستیم. البته آثار قوی در عرصه سینما و بازیگری داشتیم. ولی تعداد آن خیلی کم بوده است.
 
متاسفانه وقتی محدود به جشنواره ها می شویم و دفاع مقدس جشنواره ای می شود، هیچ انتقادی صورت نمی گیرد و صرفا حاجی سیدی می شود. دز این مدت به من ثابت شده که در لار در عرصه دفاع مقدس، عرصه مناسبی برای کشاندن مخاطب است. ولی به شرطی که داستان و قصه داشته باشیم. وقتی ما قصه داریم، از آن قصه می توان به آن هدف رسید و لازم نیستحتما سوژه ما طنز باشد و مخاطب را بخندانیم. حتی به لحاظ منبع درآمد هم بازخورد خوبی دارد و فعالیت در این عرصه بازتاب خوبی به لحاظ فرهنگی و مالی دارد. به شخصه پشیمان نیستم ودر این عرصه خسته نمی شوم.
 
کارگردان این نمایش درباره نمایشنامه عنوان کرد: در نمایشنامه «خنکای ختم خاطره» افراد و شخصیت هایی در آن هستند که تکلیفشان با جنگ مشخص است. یا در جنگ بودند و جنگ را دیده اند و یا شهید شده اند. این نسل در این نمایشنامه جایی ندارد و این نقد به من وارد است. تمام تلاشم را کرده ام که بتوانم یک رویکرد از این نسل را در کار بیاورم ولی از آنجایی که نمی شود یک وصله ناجور و برچسب را در یک نمایشنامه ای که خوب نوشته شده،گنجاند و اثر اجرایی خوب از آب در نیاید، شما هم شرمنده مخاطب و هم نویسنده می شوید. ولی امید دارم در آثار بعدی بتوان همین رویکرد را انجام دهیم.
 
بلندگرامی که 14 سالی می شود در تئاترفعالیت می کند و به عنوان بازیگر  تقریبا 22 اثر اجرایی در کارنامه خود دارد، از سال 87 در کنار آن به کارگردانی هم مشغول شد و حدود هفت اثر ( کادانس، مادرمانده، صفرتاصد،کفتر به توان 2، هم هوایی، خرده دورغ های شخصی و ترن) کارگردانی کرده است و چند نماهنگ و آثاری از این دست را به اجرا در آورده است.
 
 
 

 

کد امنیتی:   
 [0 نظر]

لوگوی دیجیتال
کانال تلگرام