هادی ماندگاریان:
سید علی هاشمیان موسیقی لارستان را متحول کرد
زمان انتشار: 16 دي 1395 ساعت 16:39:40
تعداد بازدید: 685
بشارت نو: از ورای بلندی¬های بادگیر،از درون خاک تفتیده جنوب،از میان طنین شروه ها و نواها،به مردمانی می¬رسیم که هویتشان را در ترانه¬ها و موسیقی¬های برجا مانده از نیاکانشان زمزمه و جستجو می¬کنند. زنان و مردانی که دستان پر مهرشان را بر دف¬ها و تارها می¬نوازنند واز اعماق وجودشان بیت¬هایی می¬تراود که سال¬ها نمود پاکی و صداقت است.
 
 
هادی ماندگاریان،موسیقی را از سال 79 با «سه تار» آغاز کرد واز سال 82به تدریس در خانه فرهنگ لار پرداخت و اکنون دو سالی است که به سبب احساس نیازی که در کل منطقه در بحث صدابرداری وجود دارد، استدیو خانگی را ایجاد کرده¬است و در این زمینه اهتمام می¬ورزد.
 
او نماینده نسلی است که در عرصه هنر با کمترین امکانات شروع به کار کرده¬اند و تنها انگیزه¬شان در این امر، علاقه بوده است. 
 
چرا در زمینه صدا برداری وارد شدید؟
 
اعتقاد دارم که اجرای دوستان باید ماندگار شود،علاوه براین، همانگونه که اجرای خوب در یک کنسرت مهم است صدابرداری هم اهمیت ویژه¬ای دارد و این احساس نیازی بود که در کل منطقه دیده می شد.
 
با توجه به تلاشی که در این راه داشته اید، در چه سطحی توانسته¬اید کار را ارائه بدهید؟
 
در حال حاضر در سطح محلی بوده¬است. چون علاوه بر اجراو کیفیت خوب،بحث حمایت مالی و گرفتن مجوز هم مطرح می¬شود.
 
به بحث موسیقی محلی بر می¬گردیم؛ آیا لار در این زمینه، موسیقی و ساز مخصوصی دارد؟
 
خیر، ساز محلی نداریم و در رابطه با موسیقی محلی هم با توجه به تحقیقاتی که انجام داده¬ایم، به این نتیجه رسیدیم که خود لار هیچ گونه موسیقی ثبت شده¬ای ندارد. تنها پنج تا شش آهنگ وجود دارد که مخصوص لار است.
 
با توجه به این که ما به منطقه بستک نزدیک هستیم،دلیل ماندگار شدن سبک و ترانه هایشان چیست؟
 
منطقه بستک به موسیقی بسیار اهمیت می دهند و البته موسیقی-های بستکی بیشتر مضمون عربی دارند. ولی به دلیل این که در کشورهای حوزه خلیج فارس فعالیت می¬کنند و امکاناتی که در اختیار دارند،نشر آثار و ماندگاری موسیقی محلی بستکی بیشتر است.
 
در لار بحث موسیقی در گذشته محدود به فضای عروسی ها و شادی-هایی از این دست بوده و عملا فضا و جایگاه مناسبی برای رشد موسیقی فراهم نبوده¬است و افراد محدودی هم به این امر پرداخته¬اند.
 
در لار بیشتر از چه سازی استفاده می شد؟
 
دف و تار که به دف در زبان محلی دایره می¬گویند و همراه با دف می¬خواندند.
 
محلی خوان ها چه کسانی بودند؟
 
نوازندگان تار زنده یاد حسین نکیسا و غلام ظریف (غلام کربلایی رضا)، بلال کیانی که در قید حیات هستند، زنده یاد منوچهر اقتداری که بحث موسیقی را به شکل کلاسیک دنبال می-کردند و محمد بذر افکنکه در شیراز ساکن است.
 
خانم ها هم بوده اند؟
 
از خانم¬ها کسی را نمی شناسم، ولی آنهایی که حافظه خوبی داشتند، در عروسی ها می خواندند و دف هم می نواختند.
 
ارتباطتان با نسل قبلی موسیقی به چه صورت است؟ 
 
چند نفر انگشت شمار هستند. فضل الله گلستانی(سنتور)، آقای مختاریان(تار)، ناصر مجید زاده(خواننده)، منصور پدرام (خواننده)، زنده یاد جلال گمرک چی(تمبک) ، آقای درباری،مجید عباس نیا، آقای صابریان (ویلون) و آقای کاملی(تمبک).
 
تحول در موسیقی لار از کجا به وجود آمد؟ تاکنون پیشرفت موسیقی ما چگونه بوده است؟
 
از سال 79با آمدن سید علی هاشمیان در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسیقی تولد دوباره داشت. کلاس های آموزشی از آن زمان شروع شد. البته بعد از انقلاب، موسیقی سنتی ما بسیار پیشرفت کرده است. چرا که در گذشته موسیقی سنتی آمیخته با سازهاو ریتم¬های غربی بودو امروز ما یک موسیقی سنتی تصفیه شده برای عرضه در کل دنیا داریم. 
 
به نظر شما چه نگرانی در موسیقی ما وجود دارد، ودر جهت رفع آن چه فرصت هایی را باید به وجود بیاوریم؟
 
یکی از معضلات موسیقی ما عدم حرفه ای کار کردن است،موسیقی برای اشخاصی که در این زمینه کار می کنند شغل نیست و نمی-توانند تمام وقت خود را به آن اختصاص دهند و از آن کسب درآمد کنندو افراد انگشت شماری هستند که موسیقی، حرفه آن-ها محسوب می¬شود، تازمانی که درآمدزایی در این رابطه اتفاق نیفتد افراد در همین مرحله باقی می¬مانند.
 
در خصوص فرصت¬های پیش روی هنر موسیقی هم به رئیس ارشاد پیشنهاد داده¬ام که رشته ای هنری از جمله موسیقی را در دانشگاه¬ها وارد شود.
 
در لار چند گروه موسیقی داریم؟
 
سه گروه هستند که به صورت حرفه ای کار می¬کنند که فعال-ترین آن¬ها گروه ایراهستان هست.
 
در حال حاضر هنرجویان موسیقی به چه سازی علاقه بیشتری نشان می¬دهند؟
 
هم سنتی و هم کلاسیک. ولی تعداد هنرجویان سازهای کوبه¬ای بیشتر است.
 
به عقیده شما چرا موسیقی ما به میزان شهرهای بزرگ پیشرفت نداشته است؟
 
مهمترین علت آن عدم دسترسی مناسب به استاد بوده است.
 
شما کجا آموزش دیده¬اید و اساتید شما چه کسانی بودند؟
من موسیقی را با سیدعلی هاشمیان و «سه تار» شروع کردم. بعد از ایشان با آقای نوروزی و استاد ساکت، دوره هایی داشتم.ولی بیشترآموزش من براساس کاست ها و کلیپ¬ها و تحقیق و بررسی¬های خودم بوده است.
 
*این مطلب پیش از این در شماره 1286 نشریه بشارت نو منتشر شده است.
 
 

 

کد امنیتی:   
 [0 نظر]

لوگوی دیجیتال
کانال تلگرام