وحید حاج سعیدی
عموسیفی و چالش نظام آموزشی!؟
زمان انتشار: 13 شهريور 1396 ساعت 23:43:12
تعداد بازدید: 536
دیروز صبح که به مدرسه رفتم دیدم عمو سیفی بر خلاف روزهای گذشته افاضات نمی کند و سخت سرگرم مطالعه است. از آنجا که سیف الله عین مایع ظرفشویی پریل دارای عملکرد چندگانه است و در همه امور دستی بر آتش دارد، با خودم فکر کردم حتماً این بار قصد دارد به تنهایی سرانه مطالعه مملکت را جابجا کند تا ما هم بتوانیم در بین کشورهای صاحب علم و تکنولوژی سرمان را بلند کنیم! اما دیدم کتاب درسی پایه هفتم در دست دارد. وقتی علت مطالعه کتاب درسی را جویا شدم گفت: حقیقت امر این است که امسال آموزش و پرورش زده به سیم آخر و همه کادر مدرسه را به اجبار برای تدریس به کلاس درس فرستاده است؛ از مدیر و معاون گرفته تا دفتر دار و... 
 
من می ترسم چند صباح دیگر به دلیل کمبود دبیر ، خدمتگزار ها و سرایدار ها را هم به کلاس درس بفرستند تا تدریس کنند! در ضمن کاین هنوز ( بخش کوچک و جزئی) از نتایج سحر است چرا که امسال آموزش و پرورش همه معلم های سکته کرده، سرطانی، تصادف کرده، بازنشسته و ... را به خدمت گرفته است و آنها را نیز به سنگر تعلیم و تربیت گسیل کرده است. مضاف بر اینکه امسال به دلیل کمبود بودجه از اضافه کاری معلمان خبری نیست و معلم ها باید دروس غیر تخصصی هم درس بدهند. مثلاً معلم ادبیات باید مطالعات اجتماعی درس بدهد یا معلم فنی، باید دینی و عربی آموزش بدهد؛ معلم عربی هم باید در مقطع ابتدایی تدریس کند، دبیر فیزیک، به بچه ها هنر یاد بدهد و قس علی هذا القیاس... 
 
در ضمن تعدادی از معلم های مقطع متوسطه دوم را هم فرستاده اند در مقطع متوسطه اول ( همون راهنمایی سابق) تدریس کنند! پرسیدم: چطور سال های قبل چنین مشکلی نداشتیم. گفت: امسال بخشنامه شده که به هیچ عنوان معلم ها  نباید اضافه کار داشته نباشند و اگر در رشته ای با کمبود دبیر مواجه شدند سایر نیروها باید جور آن رشته را بکشند!
 
گفتم: پس تکلیف دانش آموزان و کیفیت تحصیلی آنها چه می شود؟ گفت: فعلاً پر شدن کلاس ها مهم است و همین که کلاس ها بدون دبیر نمانند کفایت است.  بعد هم خدا بزرگ است، یک فکری به حال کیفیت
می کنند!
 
گفتم: به نظرت در سایر بلاد هم این داستان ها وجود دارد یا مختص ولایت ماست؟ گفت: از سایر استانها خبری ندارم ولی همین قدر را می دانم در ممالک غربی و کشور های توسعه یافته معلم جایگاه والایی دارد و مسئولان آنها معتقدند شایستگی هر نظام آموزشی ، به اندازه شایستگی معلمان آن نظام است. در واقع پس از دهه 1960 میلادی به دلیل تحول در مفهوم توسعه،  تعلیم و تربیت  در توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جایگاهی ویژه یافت و نقش نیروی انسانی آموزش دیده و تأمین آن برای توسعه جوامع، در اولویت قرار گرفت. در اواخر قرن بیستم نیز ، تلاش هایی جدی در زمینه توجه به افزایش کیفیت نظام های آموزشی به عمل آمد. در همین راستا...
 
هنوز افاضات عمو سیفی تمام نشده بود که مدیر وارد دفتر شد و سیف الله سرش را پائین انداخت و مثل یوز پلنگ ایرانی در حال انقراض سمت آبدارخانه دوید!
 
 


عادل    پورشمسی

 

کد امنیتی:   
 [0 نظر]

لوگوی دیجیتال
کانال تلگرام