ایجاد 6 بندرخشک در کشور/ چه خبر از بندر خشک لارستان؟!
زمان انتشار: 24 شهريور 1396 ساعت 13:55:46
تعداد بازدید: 511
معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی خرداد ماه امسال از پایان یافتن مطالعات شناسایی مکان‌های احداث بنادر خشک خبر داده بود. با توجه به اینکه لارستان یکی از مناطق مستعد برای ایجاد بندر خشک محسوب می شود اقدامات صورت گرفته در این زمینه تا کنون پوشیده مانده است. 
به گزارش صحبت نیوز و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: مطالعات ما برای شناسایی مکان‌های احداث بنادر خشک تمام شده است و بر اساس برنامه ششم باید حداقل ۶ بندر خشک را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد کنیم.
 
 امیر امینی با بیان این که مطالعات ما برای شناسایی مکان‌های احداث بنادر خشک تمام شده است، افزود: در مطالعات اخیر پیشنهاد شده است که 4 بندر انزلی، چابهار، امام خمینی و شهید رجایی به عنوان هدف نهایی سرویس‌ دادن به بنادر خشک داخل خاک ایران در نظر بگیریم و به پشتیبانی این 4 بندر بنادر خشک را در نقاط مختلف ایجاد کنیم.
به گفتهٔ امینی، مشهد، سیستان و بلوچستان، فرودگاه امام خمینی (ره) ، تبریز و بندر خشک آپرین تهران جزو مکان‌هایی هستند که نامزد بین‌المللی ایجاد بنادر خشک هستند و علاوه بر آن یزد، اصفهان، و کرمان نیز مکان‌هایی هستند که در طرح شناسایی استان‌های مستعد ایجاد بندر خشک معرفی شده اند.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در اطراف ایران 17 کشور محصور در خشکی وجود دارد، گفت: هم چنین ایران می‌تواند با قرقیزستان و ازبکستان توافق کند تا با هدف ایجاد بندرخشک در داخل ایران تجارت بین‌المللی و رسیدن به آب‌های آزاد برای این کشورها میسر شود.
 
وی افزود: دولت در این دو سال مطالعات جامعی روی بنادر خشک انجام داده است و به دنبال استعداد بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بنادر خشک است، زمین‌های زیادی در قزوین، کرمانشاه، مشهد، اصفهان و کرمان وجود دارد که مستعد احداث بنادر خشک هستند و بعد از اتمام مطالعات برای جذب سرمایه‌گذار در این مناطق ورود خواهیم کرد.
 
به گفتهٔ امینی، هر بندر خشک به قیمت 40 تا 100 میلیارد تومان بستگی به نوع آن نیازمند سرمایه‌ گذاری است و برای تأسیس 7 بندر خشک (مورد تایید سازمان ملل) حدود 300 تا 700 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیازمندیم.
 
معاون برنامه‌ ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در خصوص چرایی توجه دولت‌ها به احداث بنادر خشک، گفت: سازمان ملل به دنبال مجرایی بود که به اقتصاد کشورهای محصور در خشکی و کشورهایی که به آب راه ندارند کمک شود و امکان صادرات کالاهای آنها وجود داشته باشد، لذا بر اساس این تعریف لندلاک‌ها باید جایی برای واردات و صادرات کالا داشته باشند و بر همین اساس مفهوم بنادر خشک از سوی سازمان ملل شکل گرفت و موافقت‌نامه بین‌المللی بنادر خشک در ایران نیز از سوی وزیر راه و شهرسازی در دولت یازدهم در سازمان ملل امضا شد و 7 بندر خشک برای ایران با هدف سرویس دادن به کشورهای محصور در خشکی کاندید شدند.
 
امینی اضافه کرد: با این حال ایران از این ظرفیت برای توسعه داخلی و کمک به توسعه استانها استفاده کرده و در صورت تأسیس بنادر خشک در استان‌های مستعد زمینه توسعه تولید، اشتغال و حمل‌ و نقل بین‌المللی در کشور فراهم می‌شود.
 
وی تشریح کرد: یکی از مسیرهای ورود به حمل‌ و نقل بین‌المللی تأسیس بنادر خشک است و مفهوم لجستیک پارک‌ها مفهوم جدیدی برای ایجاد ارزش افزوده در مودهای حمل‌ونقل است. در واقع در داخل بنادر خشک زنجیره‌ ای ارزشی خاصی اتفاق می‌افتد و مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و مشاغل شکل می‌گیرد و خدمات لجستیک، مسائل گمرکی، خدمات بسته‌بندی برخی صنایع در پارک‌های لجستیک ایجاد می‌شود.
 
وی در خصوص مشوق‌های موجود برای جذب سرمایه گذار در بندر خشک گفت: در قانون برنامه پنجم این ظرفیت ایجاد شد که اگر سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای توسعه بنادر خشک اعلام آمادگی کرد دولت با تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری کمک دهنده بخش خصوصی باشد، ضمن اینکه ما در شورای عالی ترابری کشور مصوبه‌ای را نهایی کردیم که با حفظ مالکیت دولت اجازه سرمایه‌گذاری در مؤلفه‌های بندر را به سرمایه‌گذاران بدهیم.
 
به گزارش ایرنا، بر اساس آیین‌نامه اجرایی ایجاد و فعالیت بنادر خشک در کشور مصوبه سال 93، بندر خشک به پایانه‌ای ترکیبی در داخل کشور و مجاور خطوط اصلی ریلی و جاده‌ای مبادلاتی مانند ایستگاه‌های ریلی و پایانه‌های جاده‌ای گفته می‌شود که در نزدیکی مراکز تجمع کالا (تولید یا مصرف) بوده و حداقل به وسیله 2 شیوه ریل و یا جاده به بنادر ساحلی یا مرزهای فعال تجاری متصل می شود.
 
افزایش استفاده از کانتینر در حمل ‌و نقل دریایی از یک سو و رشد قابل توجه کشتی‌های بسیار بزرگ حامل کانتینر باعث افزایش قابل توجه میزان کالا در بنادر و در نتیجه تراکم تردد در بنادر و مسیرهای منتهی به بنادر شده و کشورهای مختلف برای مقابله با این چالش، بنادر خشک را تاسیس کردند تا از این طریق ضمن کاهش تراکم کالا در بنادر ساحلی، تحویل و ارسال محموله‌ها نیز سریع‌تر و آسان‌تر انجام شود.
 
در سال 93 و با توجه به عنایت دولت یازدهم به موضوع تاسیس بنادر خشک، مجوز احداث بندر خشک یزد با سرمایه‌گذاری 4 هزار میلیارد ریال در سال 93 صادر شد و اردیبهشت 1395 نیز ساخت بندر خشک «اینچه‌برون» با حضور معاون رییس‌ جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در استان گلستان آغاز شد.
 

 

کد امنیتی:   
 [6 نظر]

بهنام
Iran, Islamic Republic of
26 شهريور 1396   ساعت: 00:47:37

لطفا مسوولين محترم صحبت نيوز حتما پيگير اين مسئله باشيد چرا که يکي از مهمترين قولهاي مساعد نماينده محترم در دور اول و دوم تبليغات ايجاد بندر خشک بود

 
ميلاد
Iran, Islamic Republic of
25 شهريور 1396   ساعت: 00:45:31

بنده پيگيري کردم و ميگن مسوولين چراغ خاموش در حال پيگيري اين قضيه هستند انشالله در اينده اي نه چندان نزديک به ثمر خواهد نشست

 
غلامرضا
Iran, Islamic Republic of
25 شهريور 1396   ساعت: 00:43:51

فرماندار غيربومي ،امام جمعه غير بومي ،دلمان خوش است نماينده بومي که ان هم تا الان هيچ گلي نديديم که به سرمان بزند

 
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
25 شهريور 1396   ساعت: 00:42:00

جالب اينجاست بندر شهيد رجايي پشتيبان و سرويس دهنده به بنادر خشک معرفي شده است،و باز جالبتر اينکه لارستان در پشت اين بندر و نزديکترين شهرستان به بندرشهيدرجايي است .ولي متاسفانه... نداريم که پيگيري نمايد

 
مطلع
Iran, Islamic Republic of
24 شهريور 1396   ساعت: 21:44:06

این بار واقعا ...دارد چراغ خاموش پیگیری می کند. چرا؟ چون قرار است زمین برای این کار واگذار کنند و خب حتما واگذاری زمین به اطرافیان...اولویت دارد. 

 
از دفتر
Iran, Islamic Republic of
24 شهريور 1396   ساعت: 21:18:05

تحقیق کنید که چرا هیچ خبری در این مورد درز نمی کند. بخش خصوصی در این پروژه چطور تعریف می شود؟ نقش بیعت بگیران انتخاباتی در تصاحب زمین چه خواهد بود. بهوش باشید 

 
لوگوی دیجیتال
کانال تلگرام