عادل پورشمسی/کارشناس ارشد تکنولوژی نرم‌افزار
فیلتر شدن اینستاگرام آری یا نه؟
زمان انتشار: 25 تير 1397 ساعت 20:02:50
تعداد بازدید: 746
در چند روز اخیر خبری مبنی بر اظهار نظر معاون اول دادستان کل کشور برای فیلترینگ شبکه اجتماعی محبوب اینستاگرام منتشر شد. او خبر داد که فیلترینگ این شبکه اجتماعی در دستور کار قرار گرفته است. 
این اتفاق در دومین سال فعالیت دولت دوازدهم رخ می‌دهد؛ دولتی که سرمنشا سیاست‌‌هایش، منشور حقوق شهروندی است و از ابتدای کار خود تلاش بسیاری داشته تا از طریق فضای مجازی، بخشی از مشکل اشتغال را در ایران حل کند. اکنون به نظر می‌رسد که آخرین شبکه اجتماعی بین المللی باقی‌ مانده در ایران هم در آینده‌ای نزدیک به سرنوشت سایر شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده دچار شود؛ اتفاقی که اگرچه بدون در نظر گرفتن حل بحران بیکاری اجرایی شود به یک بحران ملی تبدیل خواهد شد و تبعات مختلف اجتماعی و امنیتی برای کشور به بار خواهد آمد. تقریبا می توان گفت با قوت گرفتن شبکه های اجتماعی در ایران از ابتدای دولت دوازدهم بود که شرکت های بسیاری خدمات و سرویس های خود را به صورت دیجیتال مارکتینگ با مدلهای مختلف و متنوعی به مشتریانشان ارائه کردند و این امر سبب شد بخشی از جامعه، بیکاری خود را بدین شکل حل کنند و کسب و کار کوچک و بزرگ خود را در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام راه اندازی و خدمات خود را به صورت بین المللی ارائه کنند. البته نمی توان گفت معضل اشتغال با دیجیتال مارکتینگ به کل حل شده است ولی این امر را می توان در فضایی آرام و به دور از حاشیه با همراهی همه دستگاهها و قوا حل و فصل شود.
 
وزیر ارتباطات هم آن را تلاشی برای انحراف افکار عمومی از موضوع شفاف‌سازی ارزی می‌داند اما با نگاهی به تایید و تکذیب‌های متعدد اخیر در مورد فیلترینگ تلگرام، نمی‌توان مسدود شدن اینستاگرام را چندان هم دور از ذهن تصور کرد.
 
سوالاتی که همزمان با احتمال فیلترینگ اینستاگرام مطرح می‌شود، چندان ذهنیت مناسبی در برابر بازار دیجیتال مارکتینگ قرار نمی‌دهد. پس از فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی در ایران، تکلیف دیجیتال مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی با سطح بین المللی چه خواهد شد؟ اشتغال زایی در فضای مجازی چه می‌شود و آیا باید انتظار بی‌کار شدن مدیرانی که بدون ایجاد هزینه برای دولت، برای خود کاری دست و پا کرده بودند را داشته باشیم؟
 
با فیلترینگ شدن تلگرام اعتماد برندهای ایرانی برای تبلیغات در فضای شبکه‌های اجتماعی به سطح پایینی رسیده است. اکثر برندها احساس می کنند که اساساً سرمایه‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، سرمایه‌گذاری امنی نیست چرا که تلگرام با بیشتر از ۴۰ میلیون کاربر ایرانی فیلتر شد و اینستاگرام هم امروز با بیشتر از ۲۶ میلیون کاربر در معرض همین مسئله قرار دارد. با فیلترینگ شدن تلگرام جدا از بحث اعتماد کسب و کار زیادی آسیب دید و برندها امروز انگیزه‌‌ی خود جهت سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از شبکه‌های اجتماعی را از دست داده‌اند که البته حق دارند.
 
نکته حائز اهمیت اینجاست که روسیه با مسدود سازی نزدیک به 20 میلیون آیپی نتوانست تلگرام را فیلتر کند و کاربران همچنان دسترسی به این شبکه اجتماعی داشتند. چندی پیش مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در گزارش خود اعلام کرد که با وجود فیلترینگ تلگرام، هنوز ۷۹ درصد از کاربران در آن فعال هستند. در نتیجه بعید به نظر می‌رسد که فیلترینگ اینستاگرام هم آن را از دسترس کاربران خارج کند. همانطور که این اتفاق برای تلگرام هم رخ نداد. اما مشکلی که در این میان پیش می‌آید، پایان دیجیتال مارکتینگ یا کاهش شدید فعالیت‌های تجاری شبکه‌های اجتماعی بین المللی در ایران است. شبکه‌هایی که اتفاقاً با توجه به تحریم بودن ایران قابلیت‌هایی مانند تماس صوتی یا تصویری و IGTV، در بروزرسانی خود قرار داد و این امر را نکته مثبتی می توان تلقی کرد.
 
از سوی دیگر شرکت های توسعه دهنده تکنولوژی در ایران فکر می کنند زیر ساخت های لازم جهت راه اندازی اینچنین شبکه های اجتماعی با این گستردگی و خدمات را دارند و یا مثلا با فیلترکردن یک شبکه اجتماعی بین المللی می توان با سرعت شبیه سازی کرد و کاربران را به آن سمت کشاند. با این روش نتوانسته‌اند جذابیت‌هایشان را به مرحله‌ای برسانند که تبدیل به یک بستر تجاری مناسب شوند. چیزی که جای تاسف دارد این است فکر نمی کنند برای راه اندازی چنین سرویس هایی یک ایده نو و سال ها زمان نیاز است؟ و همین شبکه های اجتماعی بین المللی مانند تلگرام و اینستاگرام ذره ذره ارتفا یافته اند تا به اینجا رسیده اند.
 
امروز روز گفتگو و تزریق امید در جامعه است. ارتباطات، فن اداره جامعه است در سال های گذشته از ارتباطات نه برای فن اداره جامعه بلکه برای اشکال تضادها و تعارض ها استفاده می کنیم و همه این ها باعث عصبانیت و خشونت در جامعه شده است. نباید ناامید شویم و از ناامیدی صحبت کنیم و ناامیدی یعنی خیانت. بلکه در این شرایط حساس که در آن قرار گرفته ایم درک کنیم و با مسئولین گفتگو کنیم تا به نتیجه مطلوب رسید.
 
 

 

کد امنیتی:   
 [0 نظر]

لوگوی دیجیتال
کانال تلگرام