تشریح خدمات درمانگاه تامین اجتماعی لارستان در گفت و گو با دکتر ابوذر زرگری:
درمانگاه تامین اجتماعی لارستان به ۷۵۰۰ نفر خدمات می دهد
زمان انتشار: 23 شهريور 1398 ساعت 21:03:57
تعداد بازدید: 336
بخش مهمی از خدمات برای بیمه شدگان سازمان تآمین اجتماعی تعهدات درمانی است که سازمان نیز بر آن تاکید دارد. بیمه شدگان نیز برای دسترسی به خدمات درمانی نیازمند درمانگاه یا بیمارستان متعلق به این سازمان در شهر محل سکونت خود هستند تا بخاطر حق بیمه ای که پرداخت می کنند کمترین هزینه را برای خدمات درمانی متحمل شوند. به منظور آشنایی بیشتر با خدمات درمانگاه تأمین اجتماعی لارستان گفت و گوی کوتاهی با «دکتر ابوذر زرگری» مسئول درمانگاه تآمین اجتماعی لارستان انجام داده ایم که در زیر می آید:
ضمن تشکر از جنابعالی به خاطر شرکت در این گفت و گو، لطفاً خود را معرفي نمایید و مختصري از سوابق اجرايي خود بفرماييد
 
ابوذر زرگری هستم، فارغ التحصیل سال 1384 رشته پزشکی عمومی از دانشگاه شهید بهشتی، و به صورت مقطعی در بنیاد شهید تهران بزرگ، به عنوان پزشک مشاور پایش سلامت مشغول به فعالیت بوده ام، سپس به عنوان پزشک خانواده شهری لار، همکاری با انتقال خون لار و در نهایت به عنوان مدیر درمانگاه تأمین اجتماعی لارستان
 
درمانگاه تأمین اجتماعی لارستان چه بخش هايي را در بردارد و چه نوع خدمات درمانی ارائه می کند؟
 
آزمایشگاه، اورژانس و تزریقات، داروخانه و خدمات مراقبتهای سلامت که زیر مجموعه پزشک خانواده و بخش مامائی می باشد. سه پزشک عمومی، چهار پزشک متخصص داخلی و اطفال، قلب و زنان
 
با توجه به موقعيت و تنها درمانگاه تأمین اجتماعی لارستان، متوسط روزانه مراجعين به درمانگاه چقدر است و آيا امكانات و تجهيزات شما جوابگوي نياز مراجعين مي باشد؟
 
در سه ماه نخست امسال(1398) حدود پانزده هزار نفر در قسمت آزمایشگاه و پزشک عمومی و... مراجعه کننده داشتیم. البته این رقم متغیر هست که متناسب با فصل کمتر یا بیشتر می شود، فضا و امکانات کافی در اختیار داریم اما از لحاظ تجهیزات پزشکی دچار مشکل هستیم و قرار است به زودی دستگاه اکوکاردیوگرافی به مجموعه اضافه شود. البته در زمینه تجهیزات رفاهی داخلی به علت کمبود نقدینگی ما دچار مشکلاتی هستیم.
 
در درمانگاه چند متخصص دارید و برای حضور متخصصین بیشتر چه تدابیری اندیشیده اید؟
 
در حال حاضر چهار متخصص داخلی، اطفال، زنان و قلب حضور دارند و برخی تخصص های دیگر مانند رادیولوژی و سونوگرافی مشمول گذر زمان هست که پس از تبدیل به پلی کلینیک تخصصی ردیف جهت استخدام رادیولوژیست تعریف خواهد شد. در مورد سایر متخصصین مانند ای ان تی، چشم و ارتوپدی و... نیز همین موضوع صدق می کند.
 
اولويت هاي درمانگاه تأمین اجتماعی لارستان در حال حاضر چيست و برنامه‌هاي آينده شما براي توسعه كمي و كيفي خدمات درماني درمانگاه چه می‌باشد؟
 
ما در درمانگاه هفت هزار و پانصد نفر را پشتیبانی می کنیم. یکی از اولویت های ما افزایش پزشک عمومی است. اگر یک پزشک عمومی به مجموعه اضافه کنیم جمعیت تحت پوشش از هفت هزار و پانصد به ده هزار نفر افزایش خواهد یافت.
 
آیا پیش بینی پانسیون برای پزشکان متخصص کرده اید؟
 
سازمان به دو شاخه تبدیل میشود، شاخه اول بیمه و شاخه دوم درمان که ما شاخه درمان هستیم. شعبه لار چهار پانسیون داشت. ما پارسال توانستیم یکی از آنها را جذب کنیم و امسال درحال تعمیرات آن هستیم و امید است که تا پایان امسال پانسیون آماده شود. چندی پیش متخصص زنان و زایمان داشته ایم که با توجه به اینکه پزشک مربوطه در شهرهای مجاور نیز مشغول به کار بوده و به شکل موقت در لار حضور داشتند به علت عدم وجود محل اسکان قطع همکاری کردند و حل مشکل اسکان پزشکان متخصص ماندگاری آنها را در شهر لار زیاد می کند.
 
در درمانگاه تأمین اجتماعی لارستان هزینه های خدمات درمانی و دارویی به چه شکل است؟
 
به طور کلی دو شاخه بیمه داریم، بیمه اجباری و بیمه مشاغل آزاد. بیمه اجباری شامل کارمند و کارگرهاست یعنی کسانی که بیمه آنها یک کارفرمای دیگری پرداخت میکند. بیمه مشاغل آزاد یا بیمه خویش فرما بیمه ای است که شخص به فکر آینده خویش است و می خواهد پس اندازی یا بیمه عمر داشته باشد. بیمه مشاغل آزاد شامل 30 درصد هزینه در قسمت سرپایی و 10 درصد در قسمت بستری می باشد. به طور‌ مثال ویزیت متخصص و دارو ۳ هزار تومان و آزمایش هم بسته به نوع آزمایش و تعداد آزمایش هزینه هایی تعریف می شود. افرادی که بیمه اجباری هستند ارائه خدمات برای آنها کاملا رایگان است. البته محدودیت تعداد دارو و آزمایش برای هر دو نوع بیمه داریم.
 
محدودیت تعداد و زمان به طور مثال وقتی پزشک درخواست آزمایش چربی خون، کم خونی و... می دهد در صورتی که فاصله زمانی همین آزمایش با آزمایش قبلی کمتر از زمان مشخصی مثلا ۶ ماه باشد مشمول پرداخت هزینه خواهد شد.
 
در واقع لزوم انجام آزمایش بر اساس تشخیص پزشک است نه سلیقه بیمار، به طور مثال شاید فردی تمایل داشته باشد هر روز آزمایش بدهد، نمی توان این هزینه ها را به سازمان تحمیل کند ولی اینکه مثلا بر اساس استانداردهای پزشکی چربی فرد و یا قند فرد بالا باشد و پزشک تشخیص دهد که ۶ ماه بعد یا زودتر احتیاج به انجام آزمایش دارد به طور رایگان انجام می شود و همچنین آزمایشات مربوط به چکاپ مشمول هزینه خواهد بود.
 
در زمینه دارو، کسانی که پزشک خانواده آنها در همین مجموعه است دارو ها به صورت رایگان دریافت می کند. ارائه خدمات ویزیت پزشک عمومی و دریافت داروی رایگان جهت بیمارانی که پزشک خانواده آنها خارج از این مرکز می باشند تا ۲ نوبت در سال امکان پذیر است. ولی برای آزمایشگاه و دندانپزشکی محدودیتی در مراجعه وجود ندارد.
 
در پرسش های میدانی عدم وجود تجهیزات اولیه برای بیماران در سالن انتظار و کمبود نیرو مطرح شده است. چه راهکاری برای این موضوع اندیشیده شده؟
 
با توجه به اینکه جذب نیرو در ارگان های دولتی، از طریق آزمون استخدامی می‌باشد، نمی توانیم نیروی شرکتی جذب کنیم که ان شاءالله در آینده نزدیک در صورت تعریف ردیف استخدامی با جذب نیروی جدید مشکلات نیرو حل خواهد شد و اما در خصوص تجهیزات حق با شماست و در حال تکمیل آن هستیم.
 
پیش بینی برای سیستم نوبت دهی حضوری هم دارید که مثلا فرض کنید همان تعدادی که مراجعه می کنند حداقل رعایت نوبتی داشته باشند؟
 
قسمت دندانپزشکی و آزمایشگاه، نوبت دهی صرفا غیرحضوری می باشد و بیماران می توانند از طریق تلفن نوبت خود را رزرو کنند.
 
ساعت کار درمانگاه تأمین اجتماعی لارستان به چه صورت است؟
 
از 7:30 صبح الی 2 بعدالظهر و در روزهای پنج شنبه از 7:30 الی 1 بعدالظهر و در تعطیلات رسمی تعطیل می باشد.
 
آیا برای شیفت بعد از ظهر برنامه ایی دارید؟
 
پس از گذشت چند سال از شروع به کار درمانگاه های تامین اجتماعی و ارتقا رتبه در صورتیکه تعداد مراجعات افزایش یابد امکان تبدیل به ۲ شیفت و یا افزایش ساعت خدمت رسانی وجود دارد.
 
روند ساخت بیمارستان تامین اجتماعی لارستان به کجا رسیده است؟
 
درخصوص ساخت بیمارستان تامین اجتماعی علت طولانی شدن روند ساخت، اخذ مجوزها و استانداردهای لازم از وزارت بهداشت و... است که تفاوت عمده ای با روند ساخت درمانگاه دارد. البته مراحل اخذ مجوز در حال نهایی شدن است که در صورت تامین بودجه های لازم توسط خیر محترم عملیاتی خواهد شد.
 
با تشكر از شما، در پايان اگر پیشنهاد یا صحبتي داريد بفرماييد؟
 
همانگونه که مطلع هستید خیر محترم جناب آقای وطن پرست زحمت زیادی کشیدند و هزینه ساخت این مرکز را به عهده گرفته اند و برای تکمیل پروژه درمانگاه نیز نهایت همکاری را دارند. اما واقعیت این است که در برخی موارد کاستی هایی وجود دارد که می شود از پتانسیل سایر خیرین نیز جهت رفع آن استفاده کرد.
 
موضوع دیگر شهرداری لار است به دلیل اینکه مردم برای مراجعه به درمانگاه تامین اجتماعی لارستان با توجه به بد مسیر بودن آن دچار مشکل هستند. درخواستی که از شهرداری لار داریم اینکه سرویس حمل و نقل عمومی، درخت کاری بلوار، روشنایی محدوده درمانگاه. دور برگردان برای این قسمت اختصاص دهد که درمانگاه تامین اجتماعی از آن بهره مند گردد.

 

کد امنیتی:   
 [0 نظر]

لوگوی دیجیتال