پروژه های بر زمین مانده راه و شهرسازی لارستان نیازمند جدیت بیشتر مسئولان
زمان انتشار: 11 آذر 1399 ساعت 18:57:04
تعداد بازدید: 222
صحبت نیوز: پروژة احداث باند دوم (بزرگراه) محور جهرم-لار-بندرعباس، را می توان یکی از پروژه های مهم و ترانزیتی کشور دانست. 
تبدیل این محور به بزرگراه همواره مورد درخواست و مطالبه بحق مردم و نیز ناوگان حمل و نقل عمومی کشور بوده چرا که این محور به بدلیل هموار بودن و نزدیکی به بندرهای بزرگ اقتصادی شهید رجایی و باهنر و صنایع نفتی و پالایشی و همچنین سهولت در دسترسی به مناطق آزاد و تجاری قشم و کیش، بهترین و مقرون به صرفه ترین مسیر ترانزیتی جنوب محسوب می شود. در چند سال اخیر و با افزایش ترافیک روزافزون و بدنبال آن وقوع دهها تصادف منجر به جرح و فوت در مسیر ترانزیتی جهرم -لار - بندرعباس علی الخصوص در حوزه استحفاظی را ه وشهرسازی لارستان، آن هم بدلیل عرض کم محور و تک باند بودن،؛ تاب و تحمل مردم منطقه به سرآمده و با درخواستها و اعتراضات مکرر عموم مردم منطقه ، و نیز رسانه های جنوب فارس، بالاخره مسئولین شهرستان و استان، کمر همت بسته و با تشکیل جلسات متعدد با وزیر و معاونین وی این پروژه ترانزیتی و مهم کشوری وارد فاز عملیاتی جدیدی گردیده و تقریبا پروژه های تعطیل و نیمه تعطیل محور ، جان دوباره گرفته و فعالیت پیمانکاران با تزریق اعتبارات هر چند کم مجددا آغاز شده است. حتی طی دو سال اخیر و بعد از همین درخواستها و اعتراضات مردمی در این خصوص، مناقصات جدید بطول بیش از 60 کیلومتر از این محور جهت احداث باند دوم یا همان بزرگراه در محدوده لارستان انجام گرفته است.
 
اما در چند ماه اخیر اگر از جهرم بسمت بندرعباس تردد داشته باشید، علیرغم فعالیت های دوچندان پروژه های حوزه فارس و شهرستان جهرم، متاسفانه پروژه های واقع در حوزه اداره کل راه و شهرسازی لارستان علی الخصوص محور فوق الذکر مجددا غیر فعال شده است ، به نحوی که از سه راهی دبیران تا تونل در حال ساخت بعد از گذشت چهار سال تقریبا نیمه تعطیل بوده  که نشان میدهد پیمانکار دیگر تاب و توان کار را ندارد، پروژه گردنه بریز  که یکی از نقاط حادثه خیز و پر تصادف در این محور است  نیز به همین منوال بوده  و دیگر پروژه محور لار-بندرعباس به طول حدودا 20 کیلومتر (احداث باند دوم) ، پیمانکار در حال تعدیل نیرو و جمع اوری ماشین الات خود است. شنیده ها حاکیست ماشین الات شرکت مذکور جهت کار در دیگر پروژه های سطح کشور از کارگاه خارج شده است.
 
اما نکته قابل تامل اینکه اگر به همین منوال پیش برویم و هر ساله دو سه کیلومتر از باند دوم این مسیر به بهره برداری برسد حدقل 50 سال طول خواهد کشید که پروژه احداث باند دوم محور فوق الذکر، در محدوده لارستان به بهره برداری کامل برسد.
 
بر اساس خبرهای واصله که بارقه ی امید ی است برای مردم منطقه  و چه بسا کشور ، در سفر استاندار فارس و پیگری های قبلی،  بیش از چهل میلیارد تومان برای این مسیر در حوزه لارستان به تصویب رسیده است که هر چند این اعتبارات کم است اما همین اعتباردر نظر گرفته شده  نیز برای امسال در فعال شدن مجدد پروژه ها و نیز پرداخت مطالبات پیمانکاران این محور نقش بسزایی ایفا خواهد نمود، که می طلبد مدیرکل جدید راه و شهرسازی لارستان،فرماندار لارستان و همچنین نماینده مجلس در جذب حداکثری اعتبارات در نظر گرفته شده تمام تلاش خود را به سرانجام رسانند.
 
اما دیگر خبر مهم و خوشایند که در زمان مدیر کل سابق شنیده شد سرمایه گذاری بانکهای عامل کشور در پروژه های راه اهن و راه های مهم کشور است که پیگیری انجام فرایند سرمایه گذاری یکی از بانکهای عامل کشور (بانک ملی ایران) جهت سرمایه گزاری چند صد میلیارد تومانی برای اجرای باند دوم در محور لار-بندرعباس انجام پذیرفته است .به نحوی که در صورت عملیاتی شدن همانند برخی از محورهای در حال احداث در کشور این محور نیز از ورطه پر حادثه بودن خارج خواهد شد، محوری که به گفته کارشناسان وزارت راه جزو ده محور خطرناک کشور شناخته شده است. جادارد برای اجرای این طرح مهم و بهره گیری از سایر منابع مالی دیگر ( وزارت نفت بدلیل عبور و مرور محموله های سوختی ، دیگر بانکهای عامل و ...)، سریعا مسئولین امر اعم از استاندار، نماینده ، فرماندار و مدیرکل اقدامات قابل ملاحظه ای را انجام دهند.
 
پیشنهاد می شود در این خصوص کارگروهی متشکل از نمایندگان لارستان، بندرعباس و جهرم ، مدیران کل راه و شهرسازی لارستان، فارس و هرمزگان  و استانداران فارس و هرمزگان و نمایندگان ولی فقیه در این زمینه تشکیل و با انجام مکاتبات کارشناسانه به احقاق این حق تضییع شده اقدام نمایند.
 
موضوع مهم دیگری که نباید در آن تعلل شود و یکی از درخواستهای مهم  از مسئولین امراعم از استانی و کشوری است تشکیل هر چه سریعتر مصوبه طرح ایجاد اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای برای لارستان است که  هم اکنون مطابق با چارت سازمانی جدید وزارت راه و شهرسازی،  برای تمامی مناطق دارای اداره کل راه و شهرسازی اجرایی شده است (از جمله شهرستانهای ایرانشهر و جیرفت ). اما این اداره کل در جنوب فارس بدلیل کارشکنی  و مانع تراشی های  یک شخص شناخته شده در دولت تدبیر و امید بلاتکلیف مانده است. موضوعی که  با شعارهای دولت در آبادانی مناطق محروم کشور مغایر بوده است ،  و باعث گردیده اعتبارات مالی وزارت راه و شهرسازی  به نحو شایسته در منطقه جنوب فارس توزیع نگردد و به دنبال آن عدم پیشرفت پروژه ها و عدم ایمنی مسیر های ارتباطی و تصادفات منجر به جرح و فوت را در پی داشته است. یادمان نمی رود که چه خانواده هایی در محورهای حوزه استحفاظی لارستان ( از مهر و لامرد تا لارستان ، گراش، خنج و اوز و هزاران شهر و روستا) داغدار شده اند. بی شک عاملان این قضیه، علاوه بر اینکه در این دنیا هیچ خیری نصیبشان نخواهد شد، در پیشگاه الهی نیز روزی باید پاسخگو باشند.
 

 

کد امنیتی:   
 [0 نظر]

لوگوی دیجیتال