رسانه چیست و رسانه های اجتماعی کدامند؟
زمان انتشار: 5 مهر 1391 ساعت 14:09:25
تعداد بازدید: 4853
رسانه یا مدیا به معنای پیام و ارتباط است و یا هر ابزاری برای برقراری ارتباطات. رسانه می تواند مردم را آن گونه که اظهار می دارد، از خود بی خود کند، آنها را به گریه و خنده وا دارد، گاهی مردم در آن گم می شوند و گاهی جذب آن می گردند. 
از زمان سکونت انسانهای نخستین که غارنشین بوده اند نیاز به برقراری ارتباط حس می شده؛ بگونه ای که آنها از حرکات پانتومیم دست و پا ، زبان اشاره، همچنین با نقاشی بر جداره غارها سعی داشتند با یکدیگر رابطه برقرار کنند. که این ارتباطات به مرور زمان به شیوه های گوناگون تغییر و تکامل یافته است. يك دستگاه تلويزيون و يك خط تلفن، سرآغاز شكل گيري يك رسانه نوين است؛ رسانه اي كه ماهواره ای و آنتن هاي بزرگ تلويزيوني را به تبادل اطلاعات واداشت. هم اينك سرمايه گذاران فناوريهاي ارتباطي با چشم ديگري به اين نوع رسانه مي نگرند، آنها بر اين پندارند كه مي توان با توليد سرگرمي ها و بازيهاي رايانه اي پردرآمد، به كسب و كار خود رونق بخشند. اما اتفاق جديدي هم در اين ميان رخ خواهد داد و آن استقلال و نقش پذيري مخاطبان رسانه اي است. رسانه ها به عنوان حاملان و منتقل کنندگان پیام می توانند در ساخت فرهنگ عمومی، باورها و افکار عمومی موثر باشند. آنها بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی عقیدتی و فرهنگی امکان حضور در همه نقاط جغرافیایی پیدا کرده اند. 

همچنین كمبود منابع آموزشي نياز به وجود يك رويكرد نوآورانه را به آموزش، بيشتر كرده است. آموزش از طريق رسانه هاي متعامل، پاسخي به اين نياز شده است. بحث در اين است كه از طريق رسانه هاي متعامل هرآموزش گيرنده اي مي تواند به بهترين منبع موجود در جهان دست يابد. آنگاه که زیر بنای فیبر نوری ساخته شود، مقادیر عظیمی از داده ها می توانند بین کامپیوترهای از راه دور در هر کجا توزیع شوند؛ و بر موانع زمان، فضا ومكان فائق آيند. - رسانه‌های اجتماعی چه هستند؟ رسانه‌های اجتماعی عنوانی است که در سال‌های اخیر به مجموعه سایت‌ها و ابزارهایی اطلاق می‌شود که در فضای ایجاد شده به وسیله رسانه‌های نوین از قبیل شبکه‌های ارتباطی، اینترنت و تلفن‌های همراه، متولد شده‌اند و رشد پیدا کرده‌اند. 

این رسانه‌های جدید ویژگی‌های ارتباطی متفاوتی با رسانه‌های سنتی یا قدیمی‌تر دارند. از این رو گاهی در مقابل رسانه‌های قدیمی‌تری از جمله تلویزیون، رادیو، کتاب و مطبوعات، برای رسانه‌های دنیای مجازی از عبارت رسانه‌های اجتماعی (social media) استفاده می‌شود. تغییر مفاهیم تولید و توزیع رسانه‌ای در سال‌های اخیر در فضای مجازی مفاهیم تولید رسانه‌ای و توزیع رسانه‌ای دچار تغییراتی شده‌اند که متفاوت با مدل رسانه‌های سنتی است.‌ یکی از ابداعات جدیدی که در سال‌های اخیر دسترسی به وبلاگ‌ها و پادکست‌ها را ساده کرده و نیروی جدید به رسانه‌های اجتماعی بخشیده، تکنولوژی آر.اس.اس (RSS) است. به کمک آر.اس.اس کاربران اینترنتی می‌توانند مشترک وبلاگ‌ها و سایر سایت‌ها و صفحات اینترنتی شوند و برای مشاهده محتواهای تولید شده نیازی به سر زدن روزانه به صدها سایت و صفحه اینترنتی نیست. کاربران از طریق افزودن خروجی آر.اس.اس سایت‌ها و صفحات مورد علاقه‌شان به یک ابزار یا نرم‌افزار آر.اس.اس خوان (مانند گوگل ریدر) می‌توانند بدون نیاز به مراجعه مستقیم، از به‌روزرسانی‌ پایگاه‌های اینترنتی مطلع شوند. بدین ترتیب فرآیند توزیع رسانه‌ای هم صورت جدیدی به‌خود گرفته است. انواع رسانه‌های اجتماعی رسانه‌های اجتماعی را می‌توان در هفت گروه دسته‌بندی کرد. 

شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، ویکی‌ها، پادکست‌ها، فروم‌ها، کامیونیتی‌های محتوایی و میکروبلاگ‌ها هفت نوع رسانه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند. علاوه بر این‌ها برخی سایت‌های «دنیای مجازی» از قبیل سکند‌لایف (Second Life) را هم گونه دیگری از رسانه‌های اجتماعی می‌دانند. شبکه‌های اجتماعی (Social Networks) به اعضای‌شان اجازه ساخت صفحات شخصی و برقراری ارتباط و شبکه‌سازی با دوستان آنلاین را می‌دهند. شبکه‌های اجتماعی کاربران اینترنتی از طریق عضویت در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند پروفایل‌ها و صفحات شخصی برای خودشان بسازند. شبکه‌های اجتماعی از زنجیره‌ به هم پیوسته‌ای از پروفایل‌ها تشکیل شده‌اند و اعضا می‌توانند در این محیط با دوستان‌شان در ارتباط باشند. کاربران می‌توانند دوستان و آشنایان قدیمی‌شان را در شبکه‌های اجتماعی بیابیند، دوستان جدیدی پیدا کنند و همچنین دوستان خارج از این فضا را برای پیوستن به شبکه‌های اجتماعی دعوت کنند. مای‌اسپیس (MySpace) از جمله معروف‌ترین و محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در دنیاست. عضویت در این سایت امکانات گسترده‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به‌عنوان نمونه سرویس موسیقی مای‌اسپیس از جمله بخش‌های پرطرفدار این شبکه اجتماعی محسوب می‌شود که تعداد زیادی موسیقی‌دان و گروه موسیقی در آن عضو هستند و کاربران گسترده سایت از آن استفاده می‌کنند. لینکدین (LinkedIn) دیگر شبکه اجتماعی مطرح دنیای مجازی است. این شبکه اجتماعی به کاربرانش در مدیریت و برقراری ارتباطات آنلاین حرفه‌ای و تجاری کمک می‌کند. ببو (Bebo) هم از دیگر شبکه‌های اجتماعی محبوب فضای مجازی است که در بین نوجوانان طرفداران بیشتری دارد و بیشتر محبوب دانش‌آموزان و دانشجویان است. وای‌فای چیست؟ wifiمخفف كلمات Wireless Fidelity و در حقیقت یك شبكه بی‌سیم است كه مانند امواج رادیو و تلویزیون و سیستم‌های تلفن همراه از امواج رادیویی استفاده می‌كند. برقراری ارتباط با شبكه بی‌سیم شباهت زیادی به یك ارتباط رادیویی دو طرفه (مانند بی‌سیم پلیس) دارد؛ 

آنچه رخ می‌دهد به این شكل است: یك مبدل بی‌سیم اطلاعات را به سیگنالهای رادیویی ترجمه و آن‌ها را ارسال می‌كند. در فرودگاه، هتل، رستوران، کتابخانه و یا حتی دفتر کار، امروزه دیگر در هر کجا که تصور کنید ممکن است بتوانید به اینترنت متصل شوید. در آینده ای نزدیک شبکه های ارتباطی بدون سیم چنان گسترشی می یابند که در هر زمان و مکانی شاهد ارائه خدمات اینترنت بی سیم خواهید بود. به کمک شبکه هایی همچون Wi-Fi قادر خواهید بود تا رایانه های یک اطاق یا دفتر کار خود را به راحتی به یکدیگر متصل نمایید. با پیشرفت تکنولوژی و فناوری، رسانه ها نقش مهمی در برقراری ارتباط جوامع بشری با دنیای مجازی ایفا کرده اند. ایجاد فضای مفید ارتباطی و هماهنگ با فرهنگ مدرنیته و دستاوردهای آن بخشی از نیازهای هر جامعه می باشد.بدین منظور مجموعه ای از کاربری ها در قالب یک مرکز تکنولوژی رسانه ای می تواند ضمن برقراری تعامل صحیح اجتماعی، دنیای رسانه را به مخاطبانش معرفی کند. رسانه بحث داغی است که امروزه همه از آن سخن می گویند و فقدان بستری که این امر را از جهات مختلف معرفی و نمایش دهد موجب می گردد که چنین مراکزی شکل گیرند. مدیا سنتر یا همان مرکز تکنولوژی رسانه ای مکانی جهت برقراری ارتباطات فردی و گروهی به صورت واقعی و مجازی است. 

مجموعه کاربری هایی چون نمایشگاه ها وگالری های تبلیغاتی، موزه ، کتابخانه،کافه کتاب، سینما 5 بعدی، رستوران ملل، کافی شاپ، فضاهای اداری و تبلیغاتی و ... را گرد هم می آورد تا ضمن معرفی رسانه ها ، روند پیشرفت و تکامل آنها را در بخش های مختلف نشان دهد.بستری است که شرکت های معتبر مطرح دنیا چون apple،hp ،sony و... با نمایش جدیدترین تکنولوژی رسانه ای خود به رقابت بپردازند و دنیای رسانه را به چالش وادارند. بستری فرهنگی و ایجاد محیطی سالم که بتوان بدون محدودیت زمانی از آن بهره جست. و از آنجایی که کیش جزیره ای توریستی است این محل می تواند مکان مناسبی برای این مرکز رسانه ای باشد. و این درحالی است که مراجعه کنندگان ضمن گذراندن اوقات فراغت خود جهت تفریح و سرگرمی می توانند از این مرکز نمایشگاهی بازدید کنند.

 منابع و ماخذ: 1. مرکز تکنولوژی رسانه ای، پایان نامه کارشناسی دانشگاه آزاد واحد لارستان، شهریور 91. 2.جهان فرارسانه ای، مقاله، مرجان مهر پور 3. رسانه های اجتماعی چه هستند

مقاله،ایمان پور شافعی 


fatemeh    alavieh

 

کد امنیتی:   
 [0 نظر]

لوگوی دیجیتال
کانال تلگرام