سيد هادي طباطبايي/ بيرم
او که به نام لاری بود و به صفت، جهانی
زمان انتشار: 1 فروردين 1392 ساعت 13:13:41
تعداد بازدید: 2362
«او فردی بود متین و پاک و لطیف همچون ملائک.» این اوصافی است که مردم لارستان در وصف سید علی اصغر موسوی لاری بر زبان می آورَند.
 خاطره کرامات او همچنان در یاد بسیاری باقی مانده است. روزگاری که خشکسالی درگرفته بود و سید به نماز ایستاد و باران رحمت سرازیر شد؛ هنوز هم در خاطره این شهر به یادگار مانده است. پس از سید‏علی‏اصغر اما رسالتِ هدایت، بر زمین نماند و فرزند خلفی دیگر از خاندان مرجعیت برخاست. سید مجتبی موسوی لاری فرزند سید علی اصغر بود که پس از پدر، سکاّن هدایت را بر عهده گرفت. مَشیّت خداوندی بر آن بود که وی از همان اوان جوانی، دست به گریبان کسالت احوالی شود. او رخت سفر بست و به جهت درمان، به غربت رفت. در آنجا بود که سید، معضلات تمدن غربی را دریافت و دست بر قلم برد و کتاب «اسلام و سیمای تمدن غرب» را به رشته تحریر در آورد. این کتاب بود که یکی پس از دیگری بر شیفتگان اسلام افزود.

 دیگر کتب سید نیز بر همین شیوه نگاشته شد. «مشکلات اخلاقی و روانی»، دیگر اثری بود که بسیاری را از رنج غربت معنوی نجات داد. جوانی تایلندی به سید نوشت که: «من به علت دور بودن از یاد خداوند و غفلت از ارزشهای معنوی، چندی پیش با یک نسخه از کتابهای شما آشنا شدم. این کتاب در اختیار یک زندانی بود که من هم با او همبند بودم و در یک محل، دوران زندان خود را می گذراندیم. من این کتاب را با اشتیاق فراوان و دقت خواندم و از مطالعه آن جان تازه ای گرفتم و دل و روحم به درک حقیقت و نور معرفت روشن شد.» 

فرد دیگری در وصف کتاب سید مجتبی اینگونه نوشت که: «دوست من در یکی از بیمارستانها به علت مشکلات روانی بستری بود و با داروهای مختلفی هم دست به درمان می زد که اثری نداشت. شخصی پیش او رفت و گفت: حالا که با مواد شیمیایی و دارویی به جایی نرسیدی، کتابی را به تو معرفی می کنم تا با خواندن آن آرام بگیری؛ زیرا من با خواندن آن آرام گرفتم. شخص بیمار، بعد از یکی دو روز از خواندن این کتاب به صورتی بهبود یافته بود که پزشکان تعجب می کردند که چه آرامشی بدون دارو به او رسیده است». 

دیگری از خوانندگان آثار سید، نامه ای نوشت و اینگونه بیان کرد که: «من در محیطی زندگی می کنم که نتوانسته ام فرزندم را مسلمان تربیت کنم، زیرا شرایط محیط طوری است که نمی‏گذارند، معنوی و دینی فکر کند. فرزند 17 ساله ام کتاب شما را با اشتیاق خوانده است. او روزی پیش از طلوع آفتاب نزدم آمد و از من خواست اجازه دهم برای نخستین بار با من نماز بخواند. از شدت خوشحالی و هیجان به گریه افتادم و او را در آغوش گرفتم و از آن روز به بعد نمازمان را با هم می خوانیم.» این اما تنها نامه هایی نبود که به سید رسید. صدها هزار نامه دیگر، نگاشته شد و از آثار او تقدیر شد. فرانسیس گلدین، شرق شناس انگلیسی مجذوب آثار موسوی لاری شد. حامد الگار، متفکر بزرگ انگلیسی- آمریکایی و استاد دانشگاه کالیفرنیای امریکا، در نامه ای به سید نوشت که «من چند بار ترجمه کتاب‌ شما را خواندم و هر بار که آن را خواندم، به مذهب شیعه نزدیک‌تر و از ماه رمضان تغییر مذهب داده و شیعه شده‌ام». 

آقا سید مجتبی گویی از همان ابتدای معرفی اندیشه اسلامی، دغدغه جهانی شدن اسلام را در خاطر می پرورد. زمانی که در نشریه «مکتب اسلام» مقالاتی می نگاشت و در زمانه ای که فراگیری اندیشه شیعی تنها در ایران مورد نظر بسیاری بود، او در کنار امام موسی صدر در فکر جهانی شدن این اندیشه بود. بارها با امام موسی به بحث می نشستند و اندیشه ترویج جهانی اسلام را بررسی می کردند. موسی صدر اگر چه همفکر او در این وادی بود، اما ارتباط سببی هم با آقا مجتبی پیدا کرد. نوه سید‏ رضا صدر، عروس خانواده سید مجتبی شد. سید رضا صدر برادر بزرگ امام موسی صدر بود. 

سید مجتبی همچنین با بنیانگذار حوزه قم نیز ارتباط سببی یافت. صبیه آقا مصطفی محقق داماد، عروس دیگر خانواده آقا مجتبی است. مصطفی محقق داماد که یکی از اندیشمندان حال حاضر کشور است، داماد آیت الله میرزا هاشم آملی (پدر لاریجانیها) است. شیخ عبدالکریم حائری بنیانگذار حوزه علمیه، پدر بزرگ محقق داماد است و از این طریق نیز سید مجتبی به خاندان دیگری از مرجعیت متصل و مرتبط است.

 ایشان همچنین با بیت امام خمینی نیز ارتباط سببی پیدا می کند. نوه آقا مجتبی به عقد مرتضی اشراقی - نوه امام خمینی- در آمده است. و از این طریق هم دو خاندان مرجعیت به هم مرتبط شده اند. آقا سید صالح موسوی لاری –برادر سید مجتبی– نیز داماد آیت الله شبیری زنجانی از مراجع حال حاضر شیعه است. آقا سید مجتبی از خاندان مرجعیت، این اندیشه را به ارث برده بود و می دانست که نفوذِ کلامِ دینی، در قدرت سیاسی و ثروت اقتصادی نیست. او در کنج خلوت خود می نشست و می نوشت و در دلِ دور افتاده ترین انسانها اثر می گذاشت. 

موسسه ای که او بنا نهاد با نام «مرکز نشر معارف اسلامی در جهان» نامگذاری شده است. دفتری که اگر چه بسیار محقر است، اما اثرات بسیاری بر جای گذاشته است. بارها از مراکز پر قدرتِ تبلیغی توصیه شد تا این دفتر، زیر پوشش سازمانهای بزرگتر قرار گیرد؛ که با مخالفت سید مجتبی روبرو شد. او می دانست که کم نبوده اند، آثاری که در ترویج اندیشه اسلامی نگاشته شده اند، اما کمتر اثری بر جای گذاشته اند. حامد الگار، در دیداری که با سید علی اصغر -فرزند آقا مجتبی- داشت گفته بود که: «کتابهای سید، دارای بیانی منطقی و کلامی مستدلّ است و از این رو جایگاه ویژه ای دارد».

 این اندیشمند بزرگ شیعی، رمز فراگیری اندیشه موسوی لاری را، کلام منطقی و عقلانی سید می دانست و بی شک نمی توان این عامل را در رمز موفقیت آثار، نادیده گرفت. اما آقا مجتبی پرده از جنبه ای دیگر از این فراگیری را بر می دارد. نقل شده است که روزی سید، مورچه ای را در حیات خانه می بیند، به او امر می کند که بایست، مورچه اما به راه خود ادامه می دهد، سید بر او دستور می دهد که بایست، مورچه همچنان می رود، تهدید می کنند که بایست و مورچه همچنان در راه خود می رود. سید مجتبی آنجاست که می گوید: «من که امر و دستور و تهدیدم تاثیری بر روی مورچه ای ندارد، چه تاثیری می توانم بر هدایت دیگران داشته باشم ، مگر اینکه خدا خواسته است».

 احوال او کفایت می کرد که قلمش بر دیگران اثر کند. از برادر زاده ایشان نقل شده است که: در معیت عده ای به محضر آقا رسیدیم و از ایشان خواستیم تا بر ما نصیحتی کنند. آقا سید مجتبی فرمودند که: «همین حال بنده بزرگترین نصیحت برای شما و دیگران است». و اینچنین است که قلم، در دلِ دیگران اثر می کند و گِره می گشاید. در درونشان صَد قیامت نقد هست/ کمترین آنکه شود همسایه مست او به احوال درونیَش، دیگران را مستِ کلام و اندیشه اسلام کرده بود. او فرزند همان کسی بود که مردمِ لارستان، هنوز کراماتش را در خاطر دارند. و این بار نه تنها مردم لار، بلکه بسیاری از مسلمانان جهان، از سیدی یاد خواهند کرد که در نام، لاری بود اما تاثیری جهانی گذاشت. از کسی یاد خواهند کرد که نفوذ کلامش به قدرت معنویش در هم آمیخت و تاثیر عظیمی بر جای نهاد. کسی که «فردی بود متین و پاک و لطیف، همچون ملائک».


حمید    منشی

 

کد امنیتی:   
 [6 نظر]

بدون نام
Iran, Islamic Republic of
3 فروردين 1392   ساعت: 23:25:42

جالب بود. مخصوصا قسمتی که از نسبتهای خانوادگی با بیوت مراجع گفته بودید

 
پگاه
Iran, Islamic Republic of
2 فروردين 1392   ساعت: 21:08:26

آقای طباطبایی متشکر وممنون از مقاله خوب وزیبای شما. جنابعالی باآقای طباطبایی که شاعر است ودرروزنامه ها هم مقاله می نوشت نسبتی دارید. ایشان کجا هستند شغل وتحصیلاتشان چیست ؟راجع به او هم بنویسید چون که خودش می نوشت بیرمی است

 
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
2 فروردين 1392   ساعت: 05:20:03

دیگه ایناهمش تعارف زیادیه برید تادیرنشده بجای این حرفها یه فکری برای این شهر بیچاره بکنید

 
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
2 فروردين 1392   ساعت: 04:40:40

بهره بردم.

 
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
2 فروردين 1392   ساعت: 02:37:32

هنر نشريه صحبت نو اين است كه تمام روشنفكران و انديشمندان و نويسندگان منطقه لارستان كهن را دور خود جمع كرده است. در اين بين خوشبختانه هيچ گونه مرزبندي هم بين لار و بخش ها و شهرستان هاي اطراف وجود ندارد. مطمئن باشد شما را به دقت مي خوانيم و دنبال مي كنيم.

 
لاری- بیرمی
Iran, Islamic Republic of
2 فروردين 1392   ساعت: 01:59:34

جمعی که هر روز جمع تر می شود یک لارستانی اندیشمند دیگر در جمع صحبت نو که تا به حال ندیده بودیم. آقای طباطبایی سپاس از مقاله زیبا و گویای شما

 
لوگوی دیجیتال
کانال تلگرام