تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
لارستان در آستانه عقبگردی تاریخی/ مسئولان پاسخگو باشند
15 شهريور 1397   15:55:57 |   > 
لارستان در آستانه عقبگردی تاریخی/ مسئولان پاسخگو باشند

سوال این است که در صورت اجرایی شدن این طرح، لارستان چه چیزهایی را ازدست می دهد.

صحبت نیوز: همزمان با طرح جداسازي مديريت راهداري از اداره کل راه و شهرسازي و ارتقا به اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي،چند سال قبل خبر ايجاد يک اداره کل جديد با نام اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي لارستان توسط مسئولان این شهرستان منتشر شد و زمزمه ها نيز در بين مردم و مسئولان بالا گرفت که اداره کل ديگري تشکيل خواهد شد و دو اداره کل مجزا خواهيم داشت. راه و شهرسازي و راهداري و حمل و نقل جاده ای. طي چند سال اخير در سراسر کشور طرح جداسازی مديريت راهداري از ادارات کل راه و شهرسازی حتی در ادارت کل شهرستان هایی که مجزا از استان و سابقه بسيار کمتري نسبت به لارستان داشتند مانند کرمان جنوب (اداره کل راه و شهرسازي جيرفت که کمتر از ده سال سابقه دارد ) کليد خورد، لازم به ذکر است شهرستان جيرفت علاوه بر ايجاد اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي ،اداره کل راه و شهرسازي نيز در ان شهرستان با نام کرمان جنوب مستقر است، اما بدليل عدم پيگيريها ی موثر توسط مسئولان لارستان این طرح در لارستان اجرا نگریدید و اعلام شد اداره کل راه و شهرسازي لارستان با همين سيستم قبل به کار خود ادامه خواهد داد. 
 
در چند روز اخير خبر تشکيل اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي لارستان در کنار حذف اداره کل راه و شهرسازی لارستان. و ایجاد چارت جديد سازماني و زير مجموعه قرار گرفتن حوزه راه و شهرسازي لارستان، تحت پوشش فارس و يا مديريت مستقل زیر نظر وزارت خانه شنیده می شود. اما سوال این است که در صورت اجرایی شدن این طرح، لارستان چه چیزهایی را ازدست می دهد.
 
 
1- در حوزه راه سازی, بودجه هاي مستقلي که به ادارات کل داده مي شود،دیگر اخذ نخواهد شد. در چارت سازمان برنامه و بودجه رديف بودجه اي مستقل براي اداره کل راه و شهرسازي لارستان با چندين مديريت مستقل در نظر گرفته شده است،نه يک مديريت. بودجه هاي مستقلي که به پروژههاي راهسازي اختصاص پيدا کرده دیگر اخذ نمی گردد. حوزه مستقل راه سازی زیر نظر مديريت ساخت و توسعه راههاي فارس خواهد رفت و اين درحالي بود که در اينده ادارات کلي که مديريت ساخت و توسعه در انها مستقر است بعدها به سازمان ساخت و توسعه راههاو زيربناهاي حمل و نقل تبديل خواهند شد که بارقه ي اميدي براي منطقه جنوب فارس است که اين سازمان ساخت راه اهن و راه و کشتيراني و ساخت فرودگاه و ....را زير مجموعه خود دارد · پيگيريهايي که بدون هماهنگي با مرکز استان مثل گذشته ميشد بصورت مستقل در وزارتخانه انجام داد از این به بعد بايستي چه بصورت معاونت اداره کل و يا مديريت با هماهنگي استان صورت پذيرد · اخذ مجوز و برگزاری مناقصات راه سازی بايستي با هماهنگي مرکز استان باشد و در اينده با مشکلات متعدد روبرو خواهد شد.و براي هر پروژه اي بايد در استان تشکيل جلسه دادو لابيهاي گسترده اي با ديگر نماينده ها داشت چرا که صدهاپروژه راهسازي در فارس در نوبت مناقصه است · پیمانکارانی که چندین سال در این منطقه دارای سوابق کاری و مطالبات فراوانی می باشند جهت دریافت مطالبات و ادامه کار با مشکل روبرو خواهند شد. · افول پروژه هاي فعال در حوزه راه سازی را شاهد خواهیم بود. · مردم و مسوولان شهرستاني جهت ديدار با مديرکل راه و شهرسازي چه در خصوص راهسازي و چه مطرح نمودن مشکلات زمين و مسکن و شهرسازي و .. بايد مسافت سيصد کيلومتري از لار و بيش از چهارصد کيلومتري از مناطق ديگر به استان را پیمایش نمایند.
 
2- در حوزه مسکن:  هم اکنون پرونده ها و اسناد زمين داران و صاحبان ملک و زمين، معارضين ، در مديريت املاک و حقوقي و مسکن،شهرسازی و فنی و اجرایی در حوزه مسکن بوده و مردم براحتي از شهرستان های لار، لامرد ، خنج ، گراش و مهر به اداره کل راه و شهرسازي مراجعه می نمایند که با حذف این مدیریت ها و تشکیل فقط یک مدیریت،شاهد پیمایش مراجعین جهت تکمیل موارد درخواستی به استان خواهیم بود. · درمواردی بودجه های اختصاصی به مسکن و املاک تعلق میگرفت که با حذف این اداره کل شاهد حذف این بودجه های اختصاصی خواهیم بود. · در چند سال اخیر شاهد ایجاد اداره نظام مهندسی و رخ دادن2 اتفاق مهم بودیم ، بازرسی های متعدد در سطح شهرستان های تحت پوشش جهت بالا بردن سطح فنی و اجرایی پروژه های ساختمانی و برگزاری امتحانات نظام مهندسی(صلاحیت نظارت،اجرا و محاسبه) در رشته های مختلف مستقل از استان در شهرستان لارستان،که با حذف این اداره کل،از این نعمت بی نصیب خواهیم ماند. · احتمال انتقال کارکنان به استان و حذف شغل ها و سمتهايي که در این چند سال در این اداره کل ایجاد گردیده خواهيم بود.
 
اگر فرض بر مديريت مستقل باشد و اينکه زير مجموعه تهران خواهد بود،پس حذف نام اداره کل به چه منظور است؟ لازم به یاد آوری است چند سال گذشته در مورد مستقل بودن دانشکده علوم پزشکي لارستان از استان ، نیز سخن به میان آمد اما در عمل و با مراجعه به سایت دانشگاه علوم پزشکي فارس،دانشکده های علوم پزشکی شهرستان لارستان و شهرستان گراش زیرمجموعه فارس قراردارد.
 
  با توجه به اينکه اداره کل راه و شهرسازي از سي و پنج سال پيش با مصوبه هيات دولت و مجلس و رديف بودجه اي مستقل تشکيل شده و کاملا قانونمند است لغو مصوبه اداره کل به چه دلیل است؟
 
موارد بالا قسمت کوچکی از ضررهای حذف و لغو اداره کل راه و شهرسازی لارستان است که امیدواریم با درایت مسئولین ذیربط و پیگیری نماینده شهرستان های لارستان،خنج و گراش،نماینده محترم شهرستان لامرد و مهر و فرمانداران محترم شهرستان های لارستان،لامرد،خنج،گراش و مهر حل و فصل گردد و نیازی به تحرکات اجتماعی نباشد
 
لازم به ذکر است که  اداره کل راه و شهرسازی سمنان که در شهرستان شاهرود مستقر است قرار بر انتقال آن به مرکز استان بود که با اعتراضات گسترده مردمي و پیگیری نماینده آن منطقه اين طرح لغو شد. علی ای حال مردم منطقه منتظر پاسخ مسئولین مربوط و مدیر کل راه و شهرسازی لارستان خواهند بود.
 
 
 
گفتنی است اداره کل راه و ترابري لارستان با مصوبه هيات دولت و مجلس و اختصاص رديف بودجه اي مستقل از سال 1362تشکيل که بعدها با ادغام مسکن و شهرسازي با عنوان اداره کل راه و شهرسازي لارستان با سابقه اي بيش از 35سال حوزه جنوب فارس را تحت پوشش دارد.این اداره کل از چندين مديريت مستقل منجمله مديريت راهداري ،مديريت ساخت و توسعه راهها ،مديريت املاک و حقوقي،مديريت توسعه منابع،مديريت مسکن و شهرسازي،مديريت فني و اجرايي،مديريت معماري و شهرسازي،و گشت حفاظت اراضي جنوب فارس تشکیل که هرکدام از اين مديريتها مستقل و زير مجموعه مديرکل، داراي چند ده اداره تابعه بوده که، روسا ، نيروها و کارشناسان در آن مشغول به فعاليت ميباشند. 

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به پايگاه خبري تحليلي صحبت - خبر و تحليل تحولات جنوب ايران می باشد.

آدرس: